Internet of Things (IoT) omformar företag på många sätt. Det gör det möjligt för företag att implementera nya strategier och öka effektiviteten.
Att använda IoT-enheter är dock inte helt riskfritt. De kräver ett tillförlitligt nätverk och ström för att fungera korrekt. Det innebär att ett företag kan behöva investera mer i sin tekniska infrastruktur.
Hyper-anslutbarhet
Världen blir alltmer tekniskt sammanlänkad. Antalet uppkopplade prylar förväntas uppgå till 55 miljarder år 2025. Människor är beroende av dem för många grundläggande behov. De använder dem för att kommunicera och interagera med varandra, för att uppfylla sina yrkesmässiga och personliga roller, för att arbeta, för att leka, för att hålla sig säkra och friska. IoT gör det möjligt att skapa tjänsteekosystem som möjliggör nya affärsmodeller och värdeskapande genom att koppla samman människor, enheter och data. Dessa ekosystem är inriktade på att utforska möjligheter, erbjuda rikare upplevelser och uppnå ekonomisk framgång.
Ett typiskt exempel är en digital plattform som sammanför olika typer av transporter till en enda on-demand-tjänst. Det gör att människor kan välja och kombinera färdsätt, pris, komfortnivå, restid och andra relevanta funktioner för att passa deras specifika preferenser. Dessa system gör det också möjligt att spåra resvanor och ge intressenter värdefulla insikter. De är också mer lyhörda för ändrade förhållanden, t.ex. en plötslig förändring i trafikflödet.
Transaktioner i hyperhastighet
IoT öppnar upp för lönsamma möjligheter att engagera kunder kontinuerligt i realtid och bygga produktvärde genom hela livscykeln. Det ger också företag möjlighet att få djupare insikter och leverera omvälvande affärsresultat genom användning av smarta data. Internet of Things är ett paraplybegrepp för en mängd olika relaterade tekniker som beror på sammanhanget och inkluderar områden som molntjänster, nästa generations cybersäkerhet, avancerad analys, big data, olika anslutnings-/kommunikationstekniker med mera. Dessutom omfattar IoT ekosystem för företag och plattformar i den breda bemärkelsen partnerskap, samarbeten, kanaler och allianser.
Att tillföra intelligens till fysiska slutpunkter med inbäddad teknik för avkänning och kommunikation är inte nytt. Det har en lång historia i form av M2M-nätverk och vi ser nu hur dessa enheter migrerar till Industrial Internet of Things (IIoT). På samma sätt fanns konceptet med uppkopplade kylskåp eller självbeställande shoppingupplevelser som inte är beroende av streckkodsavläsning redan innan namnet Internet of Things existerade.
Hyperinsikter
IoE förändrar hur företag struktureras och drivs i alla branscher. Det är en viktig katalysator för innovation av affärsmodeller, eftersom företag använder nya nätverksbaserade affärsmodeller som är mer teknikbaserade och baserade på ekosystem av tjänster (Vargo & Lusch, 2016). Företagen kommer att behöva samla in och analysera data från IoT-enheter. Mängden och typen av information som kan samlas in via IoT saknar motstycke. Detta inkluderar traditionell data från webbplatser och sociala medier, samt hälsodata i realtid som överförs av bärbara enheter.
IoT-nätverk kan styras av olika regler och standarder, vilket kan begränsa tillgången till anslutningsmöjligheter till en delmängd av anslutna saker. Ett öppet system med full interoperabilitet skulle göra det möjligt för smarta saker att fokusera på sina specifika funktioner, samtidigt som de kan reagera på alla komponenter. Detta kan vara en betydande konkurrensfördel för smarta produkter. Dessutom kan det minska kostnaderna för hela värdekedjan genom att öka effektiviteten i resursflödena och minska överflödiga insatser.
Kundengagemang
När affärsteamen optimerar teamstrukturer och verksamhet för att uppnå uppkopplade upplevelser för kunderna måste de också säkerställa en etisk användning av kunddata. Detta är avgörande för att skapa en kontinuerlig återkopplingsslinga för att vårda och uppmuntra kundlojalitet och göra dem till ambassadörer för företaget. På makronivå möjliggör IoE nya typer av tjänstemodeller. När smarta saker fungerar i helt interoperabla öppna system kan de interagera med andra saker för att bilda flytande och dynamiska värdeekosystem. Sådan interaktion kan skapa komplementaritet eller konflikt med befintliga industrimodeller och föra in nya marknadsaktörer i etablerade sektorer.
När smarta saker blir alltmer autonoma och samarbetsinriktade kan de dessutom utveckla sin egen värdeskapande logik, som kanske inte är kompatibel med traditionella affärsmodeller. Detta gör det svårt att definiera vilka regler som ska gälla för samarbetet med kunderna, vilket kan leda till oavsiktliga och ibland störande konsekvenser. Därför blir det viktigt för företagsledare att förstå den underliggande logiken i IoE-aktiverade nätverk och lära sig hur man bygger samarbetspartnerskap med andra aktörer.