Världen för e-handel förändras snabbt. För att hålla jämna steg med konkurrenterna måste företagen anamma ny teknik och ligga steget före.
AI och maskininlärning
Artificiell intelligens (AI) och maskininlärning är två av de mest populära teknikerna just nu. Även om termerna ofta används synonymt är de faktiskt två olika koncept. AI är det övergripande konceptet för att skapa datorsystem som simulerar mänskligt tänkande och beteende, medan ML är en delmängd av AI som gör det möjligt för maskiner att lära sig från data utan att programmeras explicit. ML ligger bakom funktioner som ansiktsigenkänning på smartphones och personliga shoppingupplevelser på nätet.
Företag i en rad olika branscher använder AI/ML för att effektivisera processer, få fram användbara insikter och förbättra kundupplevelsen. Till exempel använder sjukvårdsorganisationer maskininlärningsmodeller för att läsa av röntgenbilder och andra medicinska bilder för att identifiera potentiella tumörer och cancerformer. Energileverantörer använder maskininlärning för att optimera driften av kraftverk och utveckla prediktiva underhållsmodeller.
Visuell sökning
Spänn fast säkerhetsbältena och förbered dig för en resa in i e-handelns framtid. Landskapet för online-shopping kommer att utvecklas på dramatiska sätt som kommer att påverka alla företag och regioner. Visuell sökning är den process där användare skannar en visuell bild för att formulera en sökfråga. På så sätt slipper användarna gissa vad de ska söka efter, vilket ofta kan leda till irrelevanta eller felaktiga resultat.
Om en kund t.ex. ser ett par skor på en förbipasserande eller en möbel i en tidning och laddar upp bilden till din sökmotor kan du direkt hänvisa dem till liknande produkter i ditt lager. Detta kallas för scenvägledning och kan operationaliseras genom att mäta reaktionstiden (RT) som en funktion av storleken på sökuppsättningen, t.ex. i figur 2. Lutningen på denna kurva anger hur effektivt målet hittades inom den visuella uppsättningen.
Sammankoppling av omnikanaler
Världen av omnikanalhandel växer och kommer att fortsätta att växa. När företag investerar i en omnikanalstrategi kan de hålla sina kunder engagerade över flera kanaler. På så sätt kan de skapa större kundnöjdhet och lojalitet. Dessutom kan omnikanal leda till ökad försäljning och vinst för själva företaget. Kunderna är villiga att betala mer för en personlig upplevelse. Det har också visat sig att konsumenter är mer benägna att stödja ett varumärke om de har en shoppingupplevelse med omnikanal.
Tidigare forskning om omnikanal har dock främst fokuserat på användningen av separata fysiska och digitala kanaler. Framtida forskning bör ta hänsyn till effekterna av ny omnikanalteknik ur både ett företags- och konsumentperspektiv. Till exempel kan en plattformsintegrerad strategi göra det möjligt för företag att erbjuda omnikanaltjänster utan att äga produkter och infrastruktur (Zalando, 2020). Detta kan få betydande konsekvenser för branschen.
Artificiell intelligens
Artificiell intelligens (AI) används för att skapa mer personliga och effektiva shoppingupplevelser för konsumenterna. Det är också avgörande för att företag ska kunna ge bättre service till sina kunder och överträffa konkurrenterna. AI-utvecklingen går allt snabbare. Några exempel är Apples Siri och Amazons Alexa, IBM Watsons segrar i Jeopardy, Google DeepMinds AlphaGo som besegrade världsmästaren i Go, Lee Sedol, och automatiserad språköversättning, som nu gör det möjligt för AI-system att förstå talade mänskliga språk.
Vissa är oroade över de etiska konsekvenserna av AI, inklusive farhågor om att det kan förstärka fördomar och diskriminering. EU:s teknikchef Margrethe Vestager varnade dock för att bli ”alltför hysterisk” över dessa farhågor och menade att risken är större när det gäller beslut som påverkar människors försörjning, t.ex. låneansökningar eller investeringsmöjligheter.
Blockkedjan
Blockkedjan är en decentraliserad offentlig liggare över alla transaktioner som är oföränderliga och transparenta. Den introducerades första gången 2008 av en okänd utvecklare under pseudonymen Satoshi Nakamoto för att fungera som grund för den digitala valutan Bitcoin.
Intresset för att använda blockkedjan inom företag fortsätter att växa. Enligt 2020 Global Blockchain Survey från Deloitte säger 43% av de tillfrågade C-suite-cheferna att de planerar att implementera det inom sina organisationer.
Inom e-handeln kan blockkedjan bidra till att öka förtroendet mellan handelspartner, påskynda transaktionshanteringen och minska kostnaderna. Genom att ge insyn från början till slut och göra det möjligt för deltagarna att lösa problem snabbare kan tekniken också göra leveranskedjorna mer motståndskraftiga. Dess säkerhetsfunktioner skyddar mot manipulering och cyberbrottslighet. Den eliminerar också behovet av mellanhänder och en central kontrollpunkt, vilket sparar tid, ansträngning och resurser.